Salom Alehem – “Halal de mine sunt orfan”, “Tevi laptarul” si “Romanul unui om de afaceri”

Saptamana trecuta spuneam ca datorita cartii “M-am facut baiat mare” a lui Nicuta Tanase am mai descoperit un scriitor pe care l-am indragit si mi-am dorit sa citesc mai mult din opera sa. Este vorba de scriitorul umorist, dramaturg şi publicist evreu rus Salom Alehem (1859 – 1916).

Povestea descoperirii acestui scriitor (da, stiu sunt un ignorant, dar abia cand am gasit prima lui carte am aflat ca exista) este similara cu cea a redescoperirii lui Nicuta Tanase. Un morman de carti ieftine (1 leu nou), vechi si prafuite. In vraful acesta de carti am descoperit una care de la prima vedere mi-a facut cu ochiu’, tzipa la mine sa o rasfoiesc. Era vorba de „Halal de mine sunt orfan”, o carte veche cu o coperta extrem de [...]

Citeste mai departe (click aici)

4 Responses to “Salom Alehem – “Halal de mine sunt orfan”, “Tevi laptarul” si “Romanul unui om de afaceri””


  1. 1 fadi_ela februarie 18, 2010 la 4:27 am

    hey..
    tocmai am terminat si eu cartea “halal de mine,sunt orfan”. bine,cam impropriu spus ca am terminat-o.. doar ce am aflat ca lipsesc ultimele 3 pagini din ea :) este delicioasa. am luat-o pe tren sa omor timpul,dar nu credeam ca nu-mi voi putea astampara rasul timp de 4 ore,de mi-am exasperat colegii de compartiment :) sunt foarte curioasa ce se intampla pana la urma. ajung in america? help please :)

    • 2 Jean Bica februarie 18, 2010 la 7:21 am

      Ei ajung, doar ca in variantele editate in Romania (cel putin in cele cunoscute si vazute de mine, care nu sunt putine, adica aproape ca pot spune ca am vazut toate variantele editate in Romania) nu apare partea cand pleaca din Anglia si ajung in America.
      Eu am vazut varianta ruseasca (evident in rusa) a acestei carti si jumatate din roman este dedicat partii cand pleaca din Anglia, ajunge si ce face in America.
      Faptul ca nu apare aceasta parte in editarile din Romania eu am pus-o pe seama cenzurii care nu permitea sa spuna ca un cetatean din Europa de est, parte considerata comunista – regim considerat adevaratul san a lui Adam, poate sa vrea si sa-i si fie bine in America, imperialistii capitalisti. Ciudata cu atat mai mult cu cat au lasat motivul pentru care pleaca spre America, ca nu ii era bine acolo unde statea, in Est.
      Deci…nu am cum sa iti spun ce se mai intampla ca nu stiu nici eu, stiu doar ca de ajuns ajunge…dar nu avem cum sa aflam ce face acolo dintr-o editie romaneasca, dinainte de ’89. Insa poate o sa fie reeditata cartea intr-o varianta completa.

  2. 3 vantu aprilie 19, 2010 la 6:47 am

    cine stie unde pot gasi testamenul lui Salom Aleihem?

  3. 4 Cinabru august 9, 2010 la 9:13 am

    Salom Alehem e unul dintre autorii mei preferati. Amestecul de umor si drama, lumea atat de vie a mahalalei evreiesti, nostalgia, stilul.

    Habar nu aveam, sincer sa fiu, ca exista si continuarea “aventurilor” in America. Desi mi s-a parut ca povestea se termina prea brusc (initial am avut volumul Bpt) am crezut mereu ca Alehem n-a mai scris continuarea. Acum ma inscriu si eu pe lista celor care asteapta o versiune integrala. Poate Hasefer sa ne faca o surpriza placuta, desi in ultimul timp n-au mai scos cu frecventa din trecut.


Lasă un răspuns

COLABOREAZA SI TU

Ai o poza sau un text pe care vrei sa il vezi aici? Se incadreaza in peisaj? Pai ce mai stai? Trimite-l/trimite-le pe adresa jean.bica@gmail.com si poate va fi publicat/a/e. SUCCES!

DESPRE MINE

test.jpg Tot ceea ce nu ne omoara, ne face mai puternici! Tot ceea ce pe altii ii enerveaza, pe mine ma amuza, tot ceea ce pe altii ii amuza, pe mine ma distreaza. Dar si cand ma enervez…Fereste-te de omul din popor. Pai da, eu sunt omul din popor! Eu sunt Bica, Jean Bica! Omul simplu, omul normal, “spectatorul” care devine “actor” in anumite momente. Omul care merge cu transportul in comun, care sta la coada, care priveste tamp la ceea ce se intampla in Romania, este cel care vorbeste cu oamenii normali si simpli ca el, este cel care mananca paine cu gem la pranz ca mai mult nu isi permite pentru ca si-a luat o carte prea scumpa sau un DVD la fel, cel care citeste ziare si se uita la TV doar pentru ca excesul de idiotenie provoaca dependentza. Jean Bica sunt eu! Pai da!

ARHIVA

iulie 2009
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Iun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Vizite

  • 18,638

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

